Spørsmål og svar

  • Min PIN-kode er sperret. Hva gjør jeg?

    Dersom din PIN-kode er sperret, trenger du ikke å bestille nytt kort. Kontakt oss så hjelper vi deg. Ha ditt kort tilgjengelig når du ringer.

    OBS! Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke imot kortinformasjon via e-post.

  • Kan jeg opprette eFaktura?

    Ja, det kan du. Med eFaktura blir fakturabetalingen betydelig enklere, fordi du får eFakturaen direkte inn i nettbanken din. Både enkelt og miljøbesparende. Du oppretter eFaktura i nettbanken din, eFaktura referense finner du oppe til høyre på fakturaen.

  • Hvordan gjør jeg en innbetaling til kortet mitt uten faktura?

    Du kan innbetale ønsket beløp til:

    • vårt bankkontonummer 9750.06.24381
    • husk å påføre KID-nummer.


    Du finner alltid dine innbetalingsopplysninger på fakturaen, men du kan også logge inn på Mitt AgriCard.

    Logg inn

  • Hvor lenge er kortet mitt gyldig?

    Du finner kortets gyldighetsperiode under kortnummeret. De to første sifrene angir måned og de to siste angir år. Kortet er gyldig hele sluttmåneden. Kortene våre er som regel gyldig i tre år.


    Vi sender deg automatisk et nytt kort når det skal fornyes.

  • Kan jeg ta ut kontanter med kortet mitt?

    Ja, men i minibanker gjelder følgende uttaksgrenser:


    Standard beløpsgrenser i Norge:

    • Maksimum kontantuttak, kr 10 000 per uttak.
    • Maksimum kontantuttak, kr 10 000 per 4 dager.


    Standard beløpsgrenser i utlandet:

    • Maksimum kontantuttak, kr 10 000 per uttak.
    • Maksimum kontantuttak, kr 20 000 per 4 dager.


    Merk at det ved minibankuttak tilkommer et gebyr


    Bruk av Vips registreres som kontantuttak men uten kontantuttaksgebyr. På denne type av uttak er det en beløpsgrense på 4 000 pr transaksjon, ikke 10 000 pr uttak som er vanlig ved uttak i minibank.

  • Kan jeg øke kredittgrensen min?

    Ja, du kan søke om å øke kredittgrensen med inntil kr 50 000. Du søker enkelt ved å logge inn på Mitt AgriCard, og du får svar direkte.

    Logg inn

  • Hva gjør jeg hvis kortet ikke virker?

    Kontroller at chip og magnetstripe ikke er skadet. Av og til kan det være butikken som har tekniske problemer.

     

    Dersom kortet fortsatt ikke virker, kan du kontakte oss slik at vi får sendt deg et nytt kort.

  • Hva er CVC-kode?

    Det er den tre-sifrede koden til høyre for signaturfeltet på baksiden av kortet. Koden etterspørres ofte av sikkerhetsmessige grunner ved betaling på nettet.

  • Hvordan avslutter jeg mitt kort?

    Du har ingen oppsigelsestid i kortet ditt, så kontakt oss hvis du ønsker å avslutte kortet.

  • Kan jeg velge egen PIN-kode?

    Ja, du kan selv velge din egen kode. Kontakt oss så hjelper vi deg. Husk å ha kortet ditt tilgjengelig når du ringer.

    Vi sender deg deretter et brev hvor det fremgår hvordan du enkelt velger din egen PIN-kode. Når du har mottatt brevet må du velge din egen PIN-kode innen 10 dager. Du vil motta et nytt kort etter endringen.

    NB: Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke imot kortinformasjon via e-post.

  • Min PIN-kode er sperret. Hva gjør jeg?

    Dersom din PIN-kode er sperret, trenger du ikke å bestille nytt kort. Kontakt oss så hjelper vi deg. Ha ditt kort tilgjengelig når du ringer.

    OBS! Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke imot kortinformasjon via e-post.

  • Hvor kan jeg bruke kortet mitt?

    Å ha med kort på reisen gjør at du alltid kan handle og ta ut kontanter uten å behøve å veksle til lokal valuta før du reiser.

    Med AgriCard har du et av verdens mest anvendelige kort og det fungerer overalt hvor Mastercard aksepteres. Er du allikevel usikker på om kortet aksepteres, eller om du kan ta ut kontanter på din destinasjon? Sjekk på Mastercards hjemmeside etter minibanker som tar kortet ditt.

     

  • Hva er kontaktløse betalinger?

    Kontaktløst betyr at kortet leses av når du holder det inntil betalingsterminalen i stedet for å dra eller sette kortet inn i terminalen. Ditt kort har denne funksjonen dersom det har symbolet for kontaktløse betalinger. 

    nfc-symbol

    Når du ser symbolet på en betalingsterminal trenger du ikke å sette inn kortet - du bare holder det inntil terminalen for å betale.

     

    Handler du for mer enn 200 kroner må du taste PIN-kode, men handler du for mindre, holder det at du "blipper".

  • Hvordan gjør jeg en kontaktløs betaling?

    Alt du trenger å gjøre er å holde kortet inntil betalingsterminalen.

    • Når du handler legger du kortet inntil betalingsterminalen og blipper. Når du hører et pip er betalingen klar.
    • Du kan handle kontaktløst for inntil 200 kroner uten PIN-kode. Men som en ekstra sikkerhet må du noen ganger oppgi PIN-koden også for mindre kjøp.
    • Dersom du har flere kort i lommeboken med mulighet for kontaktløs betaling, må du ta hvert kort for seg når du betaler.
  • Hvordan aktiverer jeg kortet slik at det fungerer kontaktløst?

    Første gang du benytter kortet ditt i en betalingsterminal med chip, blir det automatisk aktivert for kontaktløs betaling.

     

    Dersom du ikke ønsker denne tjenesten i kortet ditt, kontakter du kundeservice.

  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i din mobil, en smartklokke, et nettbrett eller en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle i butikk.

    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i din digitale lommebok. Men du kan alltid velge hvilket kort du vil bruke når du skal betale.

  • Skal jeg betale i lokal valuta eller norske kroner i utlandet?

    Innimellom kan du få spørsmål om du vil betale i norske kroner når du er i utlandet. Vi anbefaler deg å svare nei og heller betale i lokal valuta. I de aller fleste tilfeller får du en bedre kurs hvis du velger å betale i landets lokale valuta.

    Her ser du kursen som benyttes ved omregning av dine kjøp i utlandet til norske kroner.

     

  • Kan jeg sperre kortet mitt for kjøp i utlandet?

    Vi jobber kontinuerlig med å tilby så sikre og enkle løsninger som mulig for våre kunder. For tiden tilbyr vi ikke denne muligheten, men vi gjør en konstant vurdering av dette. Som kunde er du alltid beskyttet mot økonomiske tap så lenge du ikke har handlet uaktsomt.

  • Kan jeg føle meg trygg når jeg bruker kortet mitt på nettet?

    Det er tryggere å bruke et kredittkort fremfor et bankkort som ikke belaster kontoen din direkte når du handler på nettet. Så kan du i fred og ro sjekke alle transaksjonene på fakturaen før du betaler.

    • Oppgi aldri kortnummeret ditt i noen annen sammenheng enn når du skal betale.
    • CVC er en tre-sifret sikkerhetskode som står på baksiden av kortet ditt. Den etterspørres ofte av sikkerhetsmessige grunner ved betaling på nettet
    • Mange butikker informerer om sine sikkerhetsregler på deres hjemmesider
    • Dersom du blir feilaktig belastet kan du kontakte oss for å gjøre en reklamasjon.
  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i mobilen, i smartklokken, i nettbrettet – eller hvis du handler på nettet, også en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle.


    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i den digitale lommeboken. Du kan alltid veksle mellom hvilket kort du vil bruke når du skal betale.  

  • Hva er Mastercard SecureCode?

    Mastercard SecureCode er en sikkerhets-tjeneste som mange nettbutikker er tilknyttet. Det betyr at du må bekrefte kjøpet ditt enten med BankID/BankID på mobil eller en engangskode via SMS.


    For mer informasjon gå inn på bankid.no.


    Logg inn på Mitt AgriCard og sjekk at du har registrert rett mobilnummer slik at du kan begynne å bruke engangskode via SMS.


    Logg inn

  • Kan jeg sperre kortet mitt for nettkjøp?

    Vi jobber kontinuerlig med å tilby så sikre og enkle løsninger som mulig for våre kunder. For tiden tilbyr vi ikke denne muligheten, men vi gjør en konstant vurdering av dette. Som kunde er du alltid beskyttet mot økonomiske tap så lenge du ikke har handlet uaktsomt.

  • Hvordan fungerer en betaling med kort i mobilen?

    For å kunne betale med ditt AgriCard i mobilen trenger du bare å koble kortet ditt til noen av de betalingsappene/-tjenestene som finnes, f eks App Store eller Google Play.

     

    Last ned appen og følg anvisningene for å legge inn ditt AgriCard som betalingsmiddel.

      

    Slik betaler du:

    • Hold mobilen inntil betalingsterminalen.
    • Beløpet vises i mobilen og du bekrefter kjøpet med ditt fingeravtrykk eller en PIN-kode som du selv har valgt.
    • Kjøpet kommer som vanlig på fakturaen.
  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i din mobil, en smartklokke, et nettbrett eller en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle.

     

    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i din digitale lommebok. Men du kan alltid velge hvilket kort du vil bruke når du skal betale.

     

    De nye digitale lommebøkene fungerer som betaling over hele verden. Men dersom du må sette kortet inn i betalingterminalen, vil det ikke fungere å betale med mobilen, som f eks bensin- og parkeringsautomater.

  • Hva gjør jeg dersom betaling i mobilen ikke fungerer?

    Dersom gylighetstiden ikke er utløpt eller kortet er sperret, er sannsynligvis problemet koblet til butikkens betalingsterminal eller til betalingsappen.

     

    Dersom du fortsatt har problemer, kontakt oss så hjelper vi deg.

  • Når forfaller fakturaen min?

    Du vil motta faktura en gang i måneden om kortet har vært benyttet. Du kan velge mellom fakturering den 5, 10, 15, 20, 25 eller 30 hver måned.

    Du kan derfor få opp til 50 dagers rentefri kreditt avhengig av når i måneden du har foretatt dine kjøp.

    Du velger selv hvor mye du vil betale når fakturaen kommer, minimum 3 % (minimum 300 kr.) av fakturabeløpet så lenge dette er innen din kredittreserve. Du kan selvsagt velge å betale hele fakturaen med en gang. Hvis du ikke allerede har mulighet for å delbetale din faktura eller vil endre din kredittreserve, kan du enkelt søke om dette ved å logge inn til Mitt Agricard.


    Logg inn


    Renter vil belastes i henhold til priser og vilkår


    Vi avventer å kreve inn saldo når sum transaksjoner i perioden er under kr 100. Beløpet overføres til neste måneds faktura, eller innkreves etter tre måneder dersom kortet ikke har vært i bruk innen det.

  • Hvordan ser jeg saldo på kortet mitt?

    Trenger du informasjon om saldo eller korttransaksjonene dine før fakturaen kommer? Hold deg oppdatert ved å logge inn på Mitt AgriCard.

    Logg inn

  • Kan jeg opprette eFaktura?

    Ja, det kan du. Med eFaktura blir fakturabetalingen betydelig enklere, fordi du får eFakturaen direkte inn i nettbanken din. Både enkelt og miljøbesparende. Du oppretter eFaktura i nettbanken din, eFaktura referense finner du oppe til høyre på fakturaen.

  • Hvordan delbetaler jeg fakturaen min?

    Når du mottar din faktura ser du din totale saldo og hvilket minimumsbeløp du må betale. Det laveste beløpet å betale er alltid 3 % av den totale saldoen (minimum 300 kr).

    Hvis du ikke allerede har mulighet for å delbetale din faktura eller vil endre din kredittreserve, kan du enkelt søke om dette ved å logge inn til Mitt AgriCard.

     

    Logg inn

    Renter vil belastes i henhold til priser og vilkår

  • Hvordan gjør jeg en innbetaling til kortet mitt uten faktura?

    Du kan innbetale ønsket beløp til:

    • vårt bankkontonummer 9750.06.24381
    • husk å påføre KID-nummer.


    Du finner alltid dine innbetalingsopplysninger på fakturaen, men du kan også logge inn på Mitt AgriCard.

    Logg inn

  • Kan jeg foreta en innbetaling til kortet fra utlandet?

    For å kunne foreta en innbetaling fra utlandet må du oppgi vår SWIFT-adresse og IBAN-nummer:

    • Bankkontonummer: 9750.06.24381
    • IBAN: NO7597500715891
    • SWIFT/BIC: ESSENOKX


    Husk oppgi ditt KID-nummer som referanse.

  • Jeg vill endre mine opplysninger, hva gjør jeg?

    Vi oppdaterer våre adresseregister mot Folkeregisteret. Dersom du ønsker faktura sendt til annen adresse, vennligst kontakt oss. Når du logger inn på Mitt AgriCard kan du selv endre ditt telefonnummer og din e-postadresse.

    Sjekk jevnlig at opplysningene er oppdaterte, slik at vi kan komme i kontakt med deg om nødvendig.

     

    Logg inn

  • Jeg har mistet mitt kort, hva gjør jeg?

    Hvis du har mistet kortet, må du sperre det så snart som mulig ved å ringe +47 21 01 54 10, åpent hele døgnet.

    Husk at du alltid skal politianmelde forholdet. Dersom du har blitt frastjålet kortet utenlands, prøv alltid å politianmelde forholdet lokalt, evt. så fort som mulig etter at du kommer hjem.

    Dersom du oppdager uautoriserte kjøp/uttak på kortet ditt, kontakter du oss for å gjøre en reklamasjon.

     

  • Hva skal jeg tenke på når det gjelder sikkerhet i forbindelse med kortet mitt?
    • Behandle alltid kortet ditt som den verdigjenstanden det er.
    • Vær særlig forsiktig med kortet hvis noen krever oppmerksomheten din på en påtrengende måte, for eksempel på et marked eller ved en minibank.
    • Gi aldri fra deg PIN-koden din til andre.
    • Kontroller alltid beløpet før du godkjenner et kjøp. Når du har tastet inn PIN-koden din har du godkjent kjøpet.
    • Når du får fakturaen må du kontrollere at beløpene stemmer med kvitteringene dine.
    • Gi aldri fra deg kortnummeret, koder eller personlige opplysninger på e-post eller SMS.


    Hvis du mister kortet må du sperre det umiddelbart. Ring +47 21 01 54 10, åpent hele døgnet.

  • Hvordan jobber dere med sikkerhet?

    Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du bruker kortet ditt. Hver dag utføres det millioner av korttransaksjoner i butikker og på nettet. Det er veldig sjelden at noe går galt, eller at en kunde blir utsatt for bedrageri.

    Hvis det mot formodning skulle skje noe, er du som kunde alltid beskyttet mot økonomiske tap hvis du ikke har opptrådt uaktsomt.

    Vi jobber kontinuerlig med å opprettholde sikkerheten. Dette gjør vi ved døgnet rundt-overvåking av transaksjoner som vi oppfatter som mistenkelige. Vi har lang erfaring og gode rutiner for å håndtere eventuelle mistanker om kortbedrageri, og vi tar affære raskt for å minimere skadene.

  • Hva er phishing?

    Phishing betyr at bedragere prøver å få tak i sensitiv informasjon, for eksempel via telefon eller e-post. Som oftest blir du som kunde bedt om å oppgi kortnummer og koder. Vi oppfordrer deg til aldri å gi sensitiv informasjon til uvedkommende.

  • Hva er skimming?

    Skimming betyr at bedragere kopierer informasjonen som finnes i magnetstripen på kortet, og lager et falskt kort ved hjelp av denne informasjonen. Koden kan for eksempel fanges opp med skjulte kameraer i nærheten av betalingsterminalen eller minibanken. Derfor er det viktig at du skjuler koden din ved å holde en hånd over tastaturet.

    Steder hvor kun chip anvendes, dvs. hvor bare halve kortet stikkes inn i betalingsterminalen, gir ingen muligheter til å lese av magnetstripen, og skimming er derfor ikke mulig.

Kontakt oss

  • Sperre kort på +47 21 01 54 10

    Hvis du har mistet kortet, må du sperre det så snart som mulig!
    Tlf.: +47 21 01 54 10, åpent hele døgnet.

  • Spørsmål om kortet ditt

    Hvis du har spørsmål om kortet ditt er du alltid velkommen til å kontakte oss. For å sende en sikker melding med personlig informasjon, logger du inn på Mitt AgriCard, dette for at du som kunde ikke skall oppgi opplysninger som kortnummer og koder via e-post.

     

    Logg inn


    Kundeservice
    Tlf.: +47 21 01 54 10

  • Spørsmål om Reiseforsikring

    Codan Forsikring NUF
    Tlf.: +47 67 22 42 22

    Ved akutte skader kontakt:
    SOS International
    Tlf.: +45 70 10 50 50
    +47 6722 43 00, åpent hele døgnet.

  • Spørsmål om Betalingsforsikring

    AXA
    Tlf.: +47 80 04 91 10

  • Spørsmål om Ulykkesforsikring

    AXA
    Tlf.: +47 80 03 75 00

  • Spørsmål om ID-forsikring

    Codan Forsikring NUF
    Tlf.: +47 67 22 42 22

  • Reklamere et kortkjøp

    Har du ikke fått varene du har bestilt? Har du blitt belastet for et kjøp flere ganger?

    Butikken eller bedriften hvor du har handlet, har ansvaret for eventuelle feil, vi ber derfor om at du først kontakter de. Ofte kan dere løse problemet sammen, men vi hjelper deg hvis dette ikke fungerer. Kontakt gjerne kundeservice hvis du har noen spørsmål.


    Reklamere herOfte stilte spørsmål

  • Synspunkter eller klage

    Vi jobber selvsagt for at du som kunde alltid skal være fornøyd med oss. Derfor vil vi gjerne vite om noe har gått galt, slik at vi kan hjelpe deg og ikke minst forhindre at det skjer igjen.

    Dersom du har en klage, kan du gjerne kontakte oss på kundeklage@agricard.no. Du kan også sende et brev til:

    AgriCard
    co/ Eurocard, filial av Eurocard AB
    Postboks 1672 Vika
    0120 Oslo

    Hvis saken haster, ber vi deg i stedet kontakte kundeservice.

    Uansett hvordan du kontakter oss, kommer vi til å behandle klagen din så raskt som mulig og gi deg et svar senest i løpet av 14 dager. Ta kontakt, synspunktene dine er viktige for oss!

    Rett til å klage
    Hvis du ikke er fornøyd med svaret du får av oss, kan du henvende deg til Finansklagenemnda for å få saken din viderebehandlet.
    Finansklagenemnda

Betal når og hvordan du vil

Enkelt og lett tilgjengelig – nye tekniske løsninger innebærer nye smartere betalingsmetoder, tilpasset behovene dine. Uansett om du skal betale på nettet, i butikken eller til en privatperson, finnes det nå en smart måte.

Les mer om digitale betalinger